Regulované subjekty
Mezi nově regulované subjekty ve zdravotnictví patří zejména poskytovatelé zdravotní péče včetně nemocnic, poskytovatelé zdravotnické záchranné služby, referenční laboratoře EU pro veřejné zdraví, subjekty výzkumu léčiv a výrobci léčivých látek a přípravků pro humánní použití a výrobci zdravotnických prostředků a IVD.
Povinné subjekty budou rozděleny do dvou režimů zpravidla podle své velikosti:
- vyšší režim: velké podniky s 250 a více zaměstnanci nebo obratem nad 50 milionů eur,
- nižší režim: střední podniky s 50 a více zaměstnanci nebo obratem nad 10 milionů eur.
Rozdělení obsahuje výjimky, např. nemocnice s alespoň 270 akutními lůžky budou spadat do vyššího režimu, i kdyby formálně nesplňovaly kritéria středního podniku. Smyslem rozdělení je předejít u menších subjektů nadměrné administrativě a průběžným kontrolám.
Povinnosti
S cílem zajistit zachování kontinuity poskytování zdravotnických služeb nový právní rámec stanoví povinným subjektům řadu konkrétních povinností, především:
- vytvořit a pravidelně aktualizovat bezpečnostní dokumentaci: zejména bezpečnostní politiku, seznam všech IKT aktiv (zásadních zařízení, systémů a softwaru) a bezpečnostních plánů a opatření,
- pravidelně provádět analýzy a řízení kybernetických rizik: identifikovat a vyhodnocovat potenciální hrozby a zranitelnosti,
- řídit bezpečnost celého dodavatelského řetězce: průběžné posuzovat bezpečnost dodavatelů IKT služeb a smluvně ošetřit bezpečnostní požadavky,
- určit konkrétní osoby odpovědné za oblast kyberbezpečnosti: ve vyšším režimu vytvořit alespoň tři specializované pozice: manažer, architekt a auditor kyberbezpečnosti,
- zajistit kontinuitu nezbytných IKT služeb: připravit plány a opatření (záložní systémy, pravidelné zálohování dat) pro případ kybernetických incidentů či výpadků, aby byla zachována dostupnost zdravotní péče,
- zavést ochranu sítí a systémů: řídit identity a přístupy, sledovat nežádoucí aktivity v sítích a zajistit fyzickou bezpečnost IKT infrastruktury (přístup k serverům apod.),
- hlásit incidenty: významné kybernetické incidenty budou povinné subjekty muset bezodkladně oznamovat NÚKIB.
Zákon stanoví vysoké pokuty za nedodržení povinností. Ve vyšším režimu až 250 milionů Kč nebo 2 % celosvětového ročního obratu, v nižším režimu až 175 milionů Kč nebo 1,4 % obratu.
Jaké kroky je potřeba nejdříve učinit?
Kybernetická bezpečnost již nebude pouze záležitostí IT oddělení, ale stane se nově i významnou součástí manažerské agendy. Management povinných osob bude přímo odpovědný za vytvoření potřebných podmínek a v podstatě i za samotnou compliance v oblasti IKT bezpečnosti. Management by měl zejména:
- identifikovat, zda a do jakého režimu regulace společnost spadá (podle typu služeb, velikosti či obratu),
- určit osoby odpovědné za kyberbezpečnost a vytvořit nezbytné pracovní pozice,
- vytvořit katalog IKT aktiv a seznam dodavatelů IKT služeb,
- aktualizovat interní směrnice, postupy a plány v souladu s novými pravidly (bezpečnostní politika, incidenty, obnova provozu, výběr dodavatelů IT),
- vyčlenit dostatečné finanční zdroje na zavedení požadovaných opatření (posílit IT oddělení, angažovat externí odborníky, investovat do integrace a modernizace zabezpečení IT systémů),
- zajistit vzdělávání zaměstnanců v oblasti kyberbezpečnosti, včetně povinného školení vrcholového managementu, a provádět pravidelné testování připravenosti na kybernetické incidenty,
- sledovat legislativní proces a včas začít s implementací opatření, včetně spolupráce s právníky a odborníky na kyberbezpečnost.
Zpoždění přípravy zákona
Nový zákon měl být podle směrnice NIS 2 účinný již od října 2024, jeho návrh však stále čeká na schválení poslaneckou sněmovnou. Projednávání provází kontroverze kolem pravomoci NÚKIB vyloučit z infrastrukturních projektů bezpečnostně rizikové dodavatele strategických služeb (např. čínské společnosti Huawei a ZTE).
Závěr
Bez ohledu na současné legislativní prodlení je implementace směrnice NIS 2 jen otázkou času. Zdravotnické subjekty by proto měly toto období využít ke včasné přípravě: udělat si přehled svých IKT aktiv a dodavatelských vztahů, revidovat interní procesy a investovat do bezpečnostních technologií. Aktivní přístup nejenže minimalizuje rizika kybernetických incidentů, ale zároveň zajistí hladký přechod na nová pravidla.
Naše advokátní kancelář Glatzová & Co. se problematikou kyberbezpečnosti ve zdravotnictví intenzivně zabývá a vzhledem k interdisciplinární povaze tohoto tématu úzce spolupracuje s experty společnosti Cybreg. Jsme přesvědčeni, že jen právní poradenství s technickými znalostmi a praktickými zkušenostmi v oblasti kyberbezpečnosti může klientům nabídnout skutečnou přidanou hodnotu.
Mgr. et Bc. Juraj Juhás, Ph.D.
Mgr. Richard Vogel
Advokátní kancelář Glatzová & Co., s.r.o.
Foto: 123rf.com