Informační povinnost a souhlas pacienta: právní rámec a praxe

Poskytování zdravotní péče není spojeno pouze s odbornými zdravotnickými postupy, ale také s plněním právních povinností. Mezi nimi hraje zásadní roli informační povinnost a získání souhlasu pacienta s poskytováním příslušné zdravotní péče.

Právní rámec

Informační povinnost a získání souhlasu pacienta jsou zakotveny zejména v § 31 a násl. zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách, a také v § 2647 a násl. občanského zákoníku. Zdravotnický pracovník je povinen pacienta srozumitelně a v dostatečném rozsahu informovat o jeho zdravotním stavu, navrženém individuálním léčebném postupu, jeho změnách i dalších skutečnostech významných pro rozhodnutí o péči.

Informace by měly zahrnovat:

  • příčinu, původ, stadium a předpokládaný vývoj onemocnění,
  • účel, povahu, přínosy, rizika a možné důsledky navrhované péče,
  • alternativní způsoby léčby a jejich rizika a přínosy,
  • potřebu další léčby,
  • doporučení a omezení ve vztahu k životnímu stylu.

Pacient má právo klást doplňující otázky a získat na ně srozumitelnou odpověď. Dále může určit osoby, kterým mají být informace o jeho zdravotním stavu sdělovány, nebo se podání informace zcela vzdát. Právní předpisy tímto vyjadřují respekt k právu pacienta rozhodovat o své léčbě na základě informací, které odpovídají jeho individuálním potřebám a situaci.

Význam informovaného souhlasu

Informovaný souhlas je přirozeným vyústěním informační povinnosti. Pacient na základě sdělených informací svobodně, vážně a s plným vědomím důsledků rozhoduje o dalším postupu léčby. Informace o poskytované zdravotní péči musí být podané tak, aby souhlas mohl být nejen určitý, srozumitelný a učiněný bez nátlaku, ale právě informovaný – učiněný s vědomím, toho, co má být provedeno, jaký to má účel, přínosy, rizika.

V určitých případech musí mít souhlas písemnou formu, například při provádění invazivních výkonů, sterilizačních zákroků nebo při účasti na klinických studiích. V jiných případech postačuje souhlas ústní, avšak proces jeho získání by měl být vždy zaznamenán v lékařské dokumentaci.

Podepsání předem připraveného formuláře písemného souhlasu není náhradou skutečného informování pacienta; podpis formuláře bez komunikace, vysvětlení a možnosti kladení dotazů ze strany pacienta neplní právní požadavky na informovaný souhlas. V praxi se jeví žádoucí (tam, kde je to s ohledem na fyzický a psychický stav pacienta možné) dát pacientovi příležitost, aby si informace v klidu promyslel, a nabídnout mu prostor klást doplňující dotazy i po skončení prvotního informování.

Typické problémy v praxi

V praxi máme zkušenosti typicky s některými z následujících vadných postupů při plnění informační povinnosti a získávaní informovaného souhlasu:

  • Nedostatečná informovanost – pacient neobdrží všechny podstatné informace o rizicích a alternativách.
  • Nízká srozumitelnost – používání odborných výrazů bez vysvětlení, které znemožňuje pacientovi správné porozumění.
  • Pozdní informování – sdělení informací až bezprostředně před výkonem, kdy pacient nemá dostatečný prostor k rozmyšlení.
  • Omezená možnost volby – pacientovi není nabídnuta reálná alternativa k navrhované péči.
  • Formální přístup – důraz na podpis formuláře místo skutečného rozhovoru s pacientem.

Řada problémů pramení z časového tlaku, administrativní zátěže nebo obav ze „zbytečného strašení“ pacienta. Je však třeba mít na paměti, že kvalifikované rozhodnutí pacienta je možné pouze na základě úplné a pochopitelné informace – právě toto je totiž cílem příslušných ustanovení citovaných právních předpisů.

Zdravotnický pracovník samozřejmě doporučuje pacientovi vhodné řešení v souladu s jeho zdravotní kondicí a stavem lékařského poznání, avšak možnost konečného rozhodnutí má být dána pacientovi. Nedodržení informační povinnosti může vést k soudním sporům.

Zvláštní situace

Zákon pamatuje i na situace, kdy klasický postup získání souhlasu není možný. Při neodkladné péči, kdy je pacient v bezvědomí a hrozí vážné ohrožení života, je možné zákrok provést i bez souhlasu. V případě dětí a osob s omezenou svéprávností souhlas poskytuje zákonný zástupce, přičemž samotnému pacientovi by měly být informace podány přiměřeně jeho rozumové vyspělosti.

Pacient má rovněž právo odmítnout navrhovanou péči, a to i za cenu ohrožení svého života či zdraví. Takové rozhodnutí je třeba náležitě zdokumentovat a potvrdit, že pacient byl srozumitelně poučen o všech důsledcích svého rozhodnutí.

Dokumentace souhlasu

Písemný souhlas je vyžadován pouze v případech stanovených zákonem, ale kvalitní dokumentace je zásadní vždy. Ze zdravotnické dokumentace musí být patrné, jaké informace byly pacientovi sděleny, jaké otázky položil a jaké odpovědi obdržel, stejně jako jakým způsobem byl souhlas udělen.

Pro ochranu poskytovatele je vhodné, aby byl souhlas získán včas, v době, kdy je pacient ve stabilním stavu. Pokud pacient k písemnému souhlasu doplní vlastní rukou poznámku, může to výrazně zvýšit důkazní hodnotu dokumentu. Kvalitní a průkazná dokumentace může v budoucnu rozhodovat nejen o výsledku případného sporu, ale i o zachování dobré pověsti zdravotnického zařízení.

Mgr. et Bc. Juraj Juhás, Ph.D.
Filip Mareš
Advokátní kancelář Glatzová & Co., s.r.o.
Foto: Shutterstock

1. 11. 2025

Včera, 30. 10. 2025, se v ikonickém kinosále pražské Lucerny uskutečnil slavnostní Galavečer Sestra roku 2025, pořádaný organizací EEZY Publishing and EEZY Events & Education ve spolupráci s generálním partnerem [...]